اسپتیک چیست ؟

اسپتیک چیست ؟

خلاصه مقاله :

اسپتیک که  به انگلیسی Aseptic خوانده می شود  در واقع به معنی ضد عفونی کردن است ، اما در صنعت از آن به عنوان بسته بندی محصولات نیز یاد می شود . اسپتیک باعث می شود تا قابلیت پایداری یک محصول افزایش یابد. از فرآیند اسپتیک به عنوان فرآیندی یاد می شود که در آن محصول بسته بندی شده نیاز به نگهداری در یخچال را نداشته باشد از این فرآیند به عنوان جایگزینی مناسب برای انجماد مواد غذایی مانند شیر، ماست، تخم مرغ و … استفاده می شود.

مقدمه

اسپتیک که  به انگلیسی Aseptic خوانده می شود در واقع به معنی ضد عفونی کردن است ، اما در صنعت از آن به عنوان بسته بندی محصولات نیز یاد می شود . اسپتیک باعث می شود تا قابلیت پایداری یک محصول افزایش یابد. از فرآیند اسپتیک به عنوان فرآیندی یاد می شود که در آن محصول بسته بندی شده نیاز به نگهداری در یخچال را نداشته باشد از این فرآیند به عنوان جایگزینی مناسب برای انجماد مواد غذایی مانند شیر، ماست، تخم مرغ و … استفاده می شود.

<code>اسپتیک</code>

مراحل اسپتیک

فرآیند اسپتیک دارای سه مرحله اولیه می باشد.

استرلیزه کردن حرارتی محصول

استرلیزاسیون بسته بندی

حفظ استرلیزه به هنگام بسته بندی

تاریخچه بسته بندی

تاریخ نشان داده است که در ابتدای تمدن بشری نیازی به بسته بندی مواد غذایی نبود، چرا که مردم برای بدست آوردن غذا از مکانی به مکان دیگر می رفتند تا زمانی که پناهگاه های دائمی برای خود پیدا کردند. در چنین شرایطی ناچار بودند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند. این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته بندی به شکل کدو های خشک شده، صدف ها، برگها، پوست حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن یا دوغ از پوست حیوانات  استفاده       می شد. از شاخ حیوانات برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده کردند (هنوز در مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می شود.) بطور کلی ظهور انقلاب صنعتی به راستی تحول اساسی در نظام تولید کالایی ایجاد کرد. انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد.

بسته بندی

امروزه اهمیت و نقش (اسپتیک) بسته بندی به عنوان واسطه ای بین تولید کننده و مصرف کننده بسیار مهم است.تحقیقات انجام شده بر روی این موضوع تایید کننده تاثیر شگرف صنعت بسته بندی در افزایش فروش و مهم تر از آن کسب سود بیشتر برای واحد های تولیدی می باشد. از طرف دیگر عدم توجه به شکیل بودن بسته بندی ممکن است  خسارات زیاد و گاهی جبران ناپذیری برای تولید کننده به همراه داشته باشد؛ حتی اگر از بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه استفاده شود. در حال حاضر به دلیل عدم وجود یک مرکز تخصصی قوی در زمینه بسته بندی که بتواند ارتباط مناسب با صنعت داشته باشد، تولید کنند گان خود در صدد رفع مشکلات بسته بندی می کوشند در حالی که این امر هزینه زیادی برای آنها دارد.بسته بندی یک از قسمت های مهم و ضروری محصول می باشد که معرفی و نگهداری از تولید تا مصرف را انجام می دهد. علم طراحی بسته بندی، علم هنر و فناوری محافظت از محصول از لحظه اتمام تولید تا لحظه مصرف است. به طور معمول یک محصول پس از تولید و بسته بندی مراحل نگهداری، انبار کردن، انتقال، توزیع، ذخیره و فروش را از سر می گذراند. حداقل ترین مزیت بسته بندی این است که از سویی کمترین لطمه در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سویی دیگر به محیط زیست وارد می گردد. بسته بندی شامل مراحلی می شود اعم از مرحله طراحی، مرحله ارزیابی و مرحله تولید بسته ها.  اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازیم،  انواع بسته بندی اقلام را خواهیم دید. از بسته بندی مواد غذایی و دارویی گرفته تا بسته بندی کالاهای دیگر مصرفی و کالاهای صنعتی. نوعی دیگری از بسته بندی وجود دارد که معمولا از آن به عنوان بسته بندی استراتژیک یاد می شود؛ مانند بسته بندی محصولات پتروشیمیایی.مقصود اصلی از بسته بندی محافظت از محصول است. بیشتر بسته بندی ها همراه با برچسب استاندارد هستند که به وسیله آن از محصول داخل بسته بندی آگاه می شویم. علاوه بر آن، بسته بندی استاندارد شامل شرایط حفظ و نگه داری می باشد و در بعضی از محصولات تاریخ مصرف محصول را نیز عنوان می کنند.

تاریخچه بسته بندی مواد غذایی به روش کنسرو

برای اولین بار در سال ۱۸۱۰ میلادی بسته بندی مواد غذایی به صورت کنسرو صورت گرفت. این روش بوسیله ارتش فرانسه و شخصی به نام نیکولا آپر ابداع شد. امروزه مواد غذایی بسیاری را در قالب کنسرو بسته بندی می کنند. یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۱۱ دو پژوهشگر انگلیسی به جای کنسرو مواد غذایی با شیشه، از ظروف آهنی در کنسرو کردن مواد غذایی استفاده کردند و در سال ۱۸۱۲ کارخانه تولید گوشت کنسرو شده فلزی را تاسیس کردند. استفاده از فلز بجای شیشه در صنعت کنسرو سازی مزیت هایی داشت. فلز از مقاومت بیشتری نسبت به شیشه برخوردار است و همین سبب استفاده از آن شد. البته پژوهشگران  بعد از انجام آزمایشات متفاوتی متوجه این شدند که هنگام تماس ظروف آهنی با مواد غذایی موجود درون کنسرو واکنش های شیمیایی خاصی انجام می شود. به همین دلیل از یک لایه قلع برای سطح داخلی قوطی کنسرو استفاده کردند..

بسته بندی مواد غذایی به روش کنسرو

اسپتیک بسته بندی به روش کنسرو

بسته بندی مواد غذایی همواره یکی از معضلات انسان در طول تاریخ بوده است. مشکل نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از خراب شدن و فاسد شدن مواد غذایی در جنگ ها و سفرهای طولانی از مهمترین مشکلات انسان در زمان های قدیم بوده است. اما امروزه به لطف پیشرفت علم دیگر این مشکل حل شده است. کنسرو کردن مواد غذایی راه حل امروزی بشر برای رفع این مشکل می باشد. کنسرو کردن مواد غذایی می تواند از فاسد شدن و خراب شدن محصولات غذایی برای مدت بسیار طولانی جلوگیری کند. کنسرو مواد غذایی مزیت های دیگری نیز دارد. هر زمان که فرد احتیاج به مواد غذایی داشته باشد می تواند به سرعت از آن استفاده کند بدون اینکه نیاز به آماده سازی داشته باشد.

ویژگی های بسته بندی مواد غذایی به صورت کنسرو

میزان فساد مواد غذایی در حالت کنسرو شده به دلیل واکنش های شیمیایی انجام شده هنوز هم بالا بود و تا اواخر قرن نوزده تحقیقات برای بهبود کیفیت بسته بندی مواد کنسرو شده ادامه داشت. کیفیت مواد غذایی درون کنسرو، ارزش غذایی، طعم و مزه و رنگ مواد غذایی از مواردی بود که برای بهبود آن تلاش می شد.اوایل قرن بیست بود که به جای استفاده از قوطی های فلزی سنگین از قوطی های آلومینیمی که بسیار سبک تر بودند، استفاده شد. به مرور زمان بسته بندی مواد به شکل بهداشتی تری انجام می شد و مصرف آن ها در مقایسه با مواد غذایی که دارای بسته بندی مناسب و صحیحی نبودند، بیشتر می شد. علاوه بر این استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده که بهداشت بیشتری در آن رعایت شده بود، ایمن تر و مطمئن تر بود.

اهداف بسته بندی محصولات

همانطور که می دانید هر کالایی با توجه به نوع محصول، از بسته بندی منحصر به فردی استفاده می شود. بطور مثال در برخی از کالاها مقاومت بسته بندی در راس اهمیت قرار دارد و در یک سری از کالاهای دیگر زیبایی و شکیل بودن محصول مهم است. اما بطور کلی اهداف بسته بندی شامل موارد زیر می شوند.

حفاظت فیزیکی

هر نوع محصول قرار گرفته درون بسته باید از لحاظ فیزیکی کاملا محافظت شود و همچنین حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهمترین وظایف بسته بندی می باشد. با توجه به میزان اهمیت یا آسیب پذیر بودن کالا ، بسته بندی متناسب با آن طراحی می شود؛ به عنوان مثال : بسته بندی یک کالای شکستنی و یا مواد دارویی حساس تر بوده و باید از درجه محافظت بالاتری نسبت به برخی کالاهای غیر حساس مانند بسته بندی کردن تعدادی خودکار ، دفترچه و کالاهایی از این دست برخوردار باشد.

مانع محافظتی

محافظت محصول بسته بندی شده در مقابل مواردی همچون ورود اکسیژن، گرد و خاک، بخار آب و … یکی دیگر از فاکتور های اساسی و مهم در طراحی بسته بندی به شمار می آید. البته در بعضی از بسته بندی محصولات از ماده ای به منظور جذب اکسیژن برای کمک به طول عمر  بسته و محصول درون آن استفاده می شود. مقداری فشار هوای کنترل شده در برخی از بسته بندی محصولات، به ویژه محصولات غذایی در نظر گرفته می شود. افزایش طول عمر محصول داخل بسته بندی از مهم ترین وظایف بسته بندی است.

اطلاع رسانی

یکی دیگر از وظایف بسته بندی اطلاع رسانی خواهد بود. اطلاع رسانی باید به موضوعاتی همچون نحوه نگهداری مناسب کالا، مشخصات و روش استفاده از کالا، ترکیبات ، انبارش و توضیحات مربوط به چگونگی حمل و نقل محصول و نیز روش امحاء و نابود کردن بسته ها یا محصولات اشاره کند. در بعضی از محصولات این اطلاعات بر روی بسته محصول چاپ می شود و یا توسط برچسب به آنها چسبیده می شود.بعضی از محصولات مانند محصولات غذایی و دارویی، پزشکی و شیمیایی لزوما باید بسته بندی با استانداردهای معتبر بین المللی مطابقت داشته باشد و در بعضی موارد باید با قوانین بین المللی و یا منطقه ای یا حتی انجمنی مانند FDA, CFT و یا FT و غیره مطابقت داشته باشد.

بازاریابی و تجارت

بازاریان محترم می توانند با استفاده از توضیحات روی بسته بندی و یا برچسب مشتریان خود را نسبت به خرید محصول اقدام کنند. طراحی شکیل و مناسب بسته بندی محصول می تواند یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای سال ها باشد. ارتباطات بازاریابی و طراحی های گرافیکی به منظور دادن جلوه زیبا تری به محصول و نما دادن به آن در اکثر موارد نقطه اصلی فروش به کار برده می شوند. بسته بندی کالا یک اهرم ارتباطی بین تولید کنندگان و مشتریان است که به شکل ظاهری قابل مشاهده است.

امنیت

به دلیل اهمیت بالای ایمنی بسته بندی، لاجرم بار دیگر نکته ای ذکر می کنیم.

بسته‌ بندی محصولات نقشی مهمی در کم کردن ریسک امنیتی برای سلامت محصول بسته بندی شده دارد. اگر بسته‌ ها پوشش های مقاوم و مناسب بهتری داشته باشند، محصول فرآوری شده از دستبرد و سوء استفاده افراد در امان می ماند.

بسته بندی محصولات (اسپتیک)می توانند خطر دستبرد و دسترسی غیر مجاز به کالا را کاهش دهند. ساختار بعضی از بسته ها برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز بسیار مناسب است و معمولا دارای عایق های مقاومتی ای هستند و برخی نیز از روش های مهر و موم کردن یا استفاده از لاک برای جلوگیری از باز شدن و دستبرد غیر مجاز بهره می گیرند. همچنین برخی از روش هایی مانند بسته های زنگ دار و یا برچسب های RFID استفاده می کنند.

آسانی

یکی دیگر از ویژگی های یک اسپتیک خوب که آن را از سایر بسته بندی ها متمایز می کند، داشتن ویژگی ای به نام آسانی یا سهولت است، این سهولت در توزیع  و جا به جایی، نمایش ، باز و بسته کردن چندین باره محصول، فروش و استفاده چند باره از آن بسیار به چشم می آید. بسته بندی ها باید به گونه ای طراحی شده باشند که به جز سهولت در ارائه و نشان دادن کالا ، در پخش کالا ، انبار کردن کالا نیز بتوانند سرعت و سهولت ایجاد کنند. بسته بندی نوعی عملکرد کسب و کار و بازاریابی نیز هست که بر اساس اصول علمی انجام می شود. در کالاهای خوراکی و غذایی به جز موارد امنیتی دیگر مانند محافظت بهداشتی از محصول بتواند مدت زمان نگهداری از کالا را افزایش دهد. اهمیت بسته بندی مناسب به حدی است که اگر طراحی بسته بندی نامناسب شکل بگیرد می تواند تمامی بودجه و هزینه صرف شده برای محصول تولید شده را از بین ببرد. البته تولید کنندگان باید مد نظر داشته باشند که سرمایه گذاری بیش از حد بر روی بسته بندی کالا نه تنها موجب افزایش فروش آنها نمی شود بلکه ممکن است موجب کاهش تقاضا و فروش نیز شود،زیرا هزینه بسته بندی        می تواند موجب افزایش قیمت آن کالا شود در حالی که خود کالا از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. دقت در انتخاب رنگ مناسب می تواند میزان موفقیت و فروش کالا را بالا ببرد. به عنوان مثال: رنگ آبی و یا سفید برای مواد شوینده ، رنگ قرمز برای چای و رنگهای متناسبی از این دست که با محصول همخوانی دارد بهتر است مورد استفاده قرار گیرد.

عوامل مهم و تاثیر گذار در بسته بندی محصولات

همانطور که قبلا اشاره شد در بسته بندی یک محصول با توجه به نوع آن عوامل خاصی دلالت دارند. اما بطور کلی مواردی که باید در بسته بندی یک محصول رعایت کرد به شرح ذیل می باشد.

  • الزامات

اسپتیکاز لحاظ الزامات بسته بندی باید به شکل ظاهری مناسب، متناسب بودن و سازگاری بسته بندی با محصول، در نظر گرفتن شرایط محیطی و سازگاری با محیط زیست اشاره نمود.

  • آسیب ها

از لحاظ آسیب هایی که ممکن است به محصول وارد شود می توان آن را به دو دسته آسیب فیزیکی و شیمیایی تقسیم کرد.

  • آسیب های فیزیکی

نوع بسته بندی باید به طوری باشد که محصول در برابر آسیب های مکانیکی ( ضربه ) در طی طول انبارش و همچنین در هنگام توزیع لطمه نبیند.

  • آسیب های شیمیایی

مهمتر و حیاتی تر از آسیب های فیزیکی، بسته بندی محصول باید به شکلی باشد که از آسیب های شیمیایی درون آن مصون بماند. از آسیب هایی شیمیایی ای که ممکن است در محصول ایجاد شود باید به مواردی چون اکسیداسیون، فراریت، فاسد شدن، اثر متقابل بسته و محصول، آسیب های محیطی، آسیب های میکروبی و حشرات اشاره نمود.

انواع بسته بندی محصولات

بطور کلی بسته بندی محصولات شامل سه نوع می باشد.

بسته بندی نخستین : اولیه لایه از بسته بندی که بدون هیچ واسطه ای با کالا در ارتباط است به عنوان بسته بندی اولیه شناخته می شود. بسته بندی نخستین معمولا کوچک ترین واحد توزیع یا بکارگیری است.

بسته بندی دومین: به لایه ی بعد از لایه اولین، بسته بندی ثانویه نیز گفته می شود. از این بسته بندی می توان جهت گروه بندی کردن بسته های اولیه استفاده نمود.

بسته بندی سومین: این نوع از انواع بسته بندی نقش پررنگ تری در جا به جایی های طولانی و برون مرزی و انتقال محصولات در کشتی ایفا می کند.

نکته: بسته بندی های ذکر شده معمولا جزء بسته بندی های کلی می باشد اما بسته بندی های دیگری نیز وجود دارد که در اینجا به اختصار به آن ها اشاره می کنیم.

بسته بندی های کوچک مقوایی، بشکه، جعبه، کانتینر، قوطی، پاکت، پیچیدنی، کانتینر حجیم میانی، کارتن، کارتن پلاست، بسته پوست، کیف پلاستیکی، بطری، محافظ بادکنکی و …

انواع بسته بندی محصولات بر اساس جنس مواد مصرفی

ظروف شیشه ای

یکی از قدمی ترین بسته بندی ها، بسته بندی توسط شیشه بوده است. برخی از پژوهشگران معتقدند که شیشه گری نوعی از صنعت کوزه گری است و قدمت آن به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و در زمان باستان ساخت بطری های شیشه ای یک صنعت مهم به شمار می آمد.

اسپتیک شیشه از نظر شیمیایی خنثی محسوب می شود و با مواد درون خود واکنش شیمیایی انجام نمی دهد و همچنین طعم و مزه محصول بسته بندی شده در شیشه تغییر نمی کند. از دیگر مزایای شیشه غیرقابل نفوذ بودن، بی بو بودن و بهداشتی بودن می باشد. اصولا ظروف شیشه ای از استحکام خوبی برخوردار است و می توان آن را به شکل ها و اندازه های متفاوت در آورد. شفاف بودن شیشه از دیگر مزایای آن است. همین شفافیت باعث می شود که خریدار از کیفیت و چگونگی محصول درون شیشه مطلع شود.

در کنار مزایای ذکر شده، شیشه و ظروف شیشه ای در صنعت بسته بندی معایبی هم دارد. شیشه نسبت به شوک های حرارتی و عوامل خارجی حساس است و درصد شکستن شیشه در مقایسه با سایر مواد اولیه بیشتر است. وزن زیاد شیشه از دیگر معایب آن است که باعث افزایش هزینه حمل و نقل آن می شود.

ظروف فلزی

تاریخ ابداع ظروف فلزی بر می گردد به حدوداً ۲۳ سال قبل از میلاد مسیح. فلز قلع در حدود سال ۱۲۴۰ میلادی در شهری به نام بوهیما و توسط کارگری انگلیسی کشف شد. بعد از ساخت آهن سفید در سال ۱۶۶۵ میلادی توسط انگلیسی ها، نیکلا اپر بطور تجربی از خشک کردن، دودی کردن و بسته بندی مواد در قوطی فلزی توانست مواد غذایی را نگه داری کند.

ساخت قوطی های فلزی در کشور ما در سال ۱۳۰۷ شمسی توسط شخصی به نام درخشان مورد توجه قرار گرفت. دو سال بعد از آن ساخت و تولید قوطی فلزی به طور دستی و با استفاده از وسایلی مانند قیچی، دستگاه برش و لوله کن و …  انجام شد. جهت جلوگیری از خراب شدن و جهت بالا بردن زمان ماندگاری محصولات کشاورزی در سال ۱۳۱۲ از این قوطی های فلزی به منظور نگهداری نخود سبز و دیگر محصولات کشاورزی استفاده می کردند تا در نهایت در سال ۱۳۳۰ اولین قوطی فلزی جهت بسته بندی روغن نباتی جامد بوسیله دستگاه های مدرن ساخته شد.

اسپتیک در حال حاضر معمولا قوطی های فلزی توسط شرکت های مختلف ساخته می شود و یا تولید این قوطی های فلزی در خط تولید مربوط به خود در بخشی از کارخانه ها تولید می شود.البته گزارشات حاکی از آن است که این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکا درصد استفاده از قوطی های فلزی جهت بسته بندی مواد غذایی کنسروی کاهش یافته است.

از مزایای قوطی های فلزی می توان به زمان ماندگاری مواد غذایی درون آن نسبت با دیگر مواد اولیه اشاره کرد. این زمان ماندگاری مواد غذایی در قوطی های فلزی به مراتب بیشتر است و می توان تا حدود دو سال از محتویات درون ظروف فلزی استفاده کرد. مقاومت این قوطی ها در برابر ضربه های خارجی و حرارت بالا از دیگر خواص آن ها به شمار می آید. خاصیت مسموم کنندگی در این قوطی ها پایین است؛ مواد اولیه بسته بندی مقاومت بالایی نسبت به نفوذ رطوبت نور و اکسیژن از خود نشان داده است.

از مهم ترین معایب این نوع قوطی ها، پدیده خوردگی شایع ترین آن هاست. در اثر خوردگی تغییراتی در سطح و داخل قوطی ایجاد می شود. برخی مواقع که درون قوطی هیدروژن آزاد می شود، قوطی شروع به باد کردن می کند و شکل طبیعی و اصلی خود را از دست می دهد و ممکن است حتی باعث ایجاد سوراخ شود. این خوردگی همچنین می تواند باعث ایجاد تغییر در رنگ و کاهش ویتامین های مواد غذایی درون آن شود.

ظروف آلومینیومی

از جدیدترین مواد اولیه در صنعت بسته بندی (اسپتیک) می توان به آلومینیوم اشاره کرد. بیشتر از چهل سال است که ظروف آلومینیومی بخش عمده ای از مواد اولیه در صنعت بسته بندی را به خود اختصاص داده است. فراوانی این فلز به عنوان منبع طبیعی، خواص ذاتی، تحمل حرارت و باز یابی آن به همراه انرژی پیشرفته، باعث شده است که برای بسته بندی انواع مواد مورد استفاده قرار گیرد. بیش از  ۸ درصد از پوسته کره زمین را آلومینیوم تشکیل می دهد. حدس زده می شود که در دنیا حدود ۱۲ میلیارد ذخیره آلومینیومی وجود داشته باشد. وزن مخصوص آلومینیوم۷٫۲ گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد که اگر به صورت ذوب شده باشد، می توان به صورت فویل و نوار باریک شکل بگیرد. ضخامت آلومینیوم به صورت فويل برای بسته بندی نمودن مواد غذايي۷٫۲۰ میکرو متر و به صورت نوار ۳۵۰٫۲۱ میکرومتر است؛ اما اغلب در بسته نمودن مواد غذایی از فويل آلومینیومی به ضخامت ۱۲٫۷میکرومتر استفاده می شود.

در سال۱۹۹۸در جهان ۴۰ درصد کل مواد غذایی توسط آلومینیوم بسته بندی شد. کارخانه های مواد غذایی در اروپا تا سال ۱۹۹۸ بیش از ۲۶۰۰۰۰ تن مواد غذایی را در قوطی های آلومینیمی بسته بندی کردند که این مقدار ۱۷۰۰۰۰ تن بیش از ۱۰ سال گذشته بوده است.

از مزایای آلومینیوم باید به کمتر بودن حساسیت آن نسبت به اکسیژن و رطوبت اشاره کرد. این موضوع به تشکیل اکسید آلومینیوم ایجاد شده در سطح فویل یا نوار بر می گردد. توجه داشته باشید که سطوح اکسید شده در مقابل حرارت حساس می باشند. هنگام استفاده از آلومینیوم برای تولید مواد اولیه بسته بندی باید سطح آن توسط لاک یا یک لایه از مواد پلاستیکی پوشانده شود. از مزایای دیگر فویل آلومینیوم سمی نبودن آن است و از مقاومت خوبی در مقابل خوردگی و فساد شیمیایی برخوردار است. شایان ذکر است که در آلومینیوم لاک اندود شده، انتقال آلومینیوم به مواد محتوی خود فقط ۱ میلی گرم برای هر کیلوگرم خواهد بود. بطور کلی روزانه ۱۰-۴۰ میلی گرم توسط جیره غذایی وارد بدن انسان می شود که این مقدار نیز دفع می گردد.

ظروف پلاستیکی

سابقه استفاده از پلاستیک در صنایع بسته بندی به بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد و امروزه کاربرد پلاستیک از نظر میزان مصرف در درجه اول اهمیت قرار دارد.در مقایسه با دیگر مواد مصرفی در صنعت بسته بندی، پلاستیک دارای وزن بسیار کمتر و قیمت نسبتا پایین تر است و همچنین پلاستیک از قابلیت شکل پذیری بسیار بالایی در دستگاه های اتوماتیک بسته بندی برخوردار است. این نوع بسته بندی در مقابل تعداد زیادی از اسید ها و قلیا ها مقاوم است. علاوه بر این ها، در برخی از کارخانه های بسته بندی با اضافه افزودنی هایی خاص به مزایای پلاستیک می افزایند. در مقابل تمام مزایای ذکر شده، مشکلاتی که پلاستیک از لحاظ زیست محیطی ایجاد می کند، طراحان را در تنگنا قرار می دهد.

ظروف کاغذی

بسیاری از محصولات سلولزی را بدین نام می شناسیم. کاغذ علاوه بر اینکه بسیار سبک است از انعطاف پذیری خوبی نیز برخوردار است،  اسپتیک قابلیت شکل و چاپ خوبی نیز دارد و مانع خوبی در برابر نور به حساب می آید. از مزایای مهم کاغذ سرعت بالای تجزیه آن در محیط و قابل بازیافت بودن آن است.در مقابل مزایا، کاغذ معایبی چون عدم مقاومت لازم در مقابل نفوذ رطوبت، گاز و روغن دارد. همچنین کاغذ قابلیت دوخت ندارد و به هنگام تماس با آب شکل اصلی خود را از دست می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی خطوط تولید صنایع غذایی از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید.